Olle Jonsonpriset 2016

Förra årets vinnare av Olle Jonson-priset är Michael Ekström för examensarbetet examensarbetet ”Chefens förutsättningar att ägna sig åt systematiskt kvalitetsarbete – en fallstudie inom kommunal förvaltning” Examensarbetet har utförts vid Mittuniversitetet.

Motivering

I examensarbetet belyser författaren hur förutsättningarna för att bedriva ett systematiskt förbättringsarbete kan se ut för chefer inom kommunal förvaltning. Slutsatsen är att förutsättningarna kan vara starkt begränsade och att orsakerna kan identifieras på olika systemnivåer i organisationen. Examensarbetet är föredömligt genomfört och ger läsaren kritisk och värdefull insikt kring praktiska hinder som måste övervinnas för att åstadkomma ett väl fungerande kvalitetsarbete.

Hedersomnämnande

Juryn tilldelade Julia Carlsson och Jennifer Mattsson ett hedersomnämnande för examensarbetet ”Lean i äldreomsorg – en cylinderformad kloss i ett fyrkantigt hål”. Examensarbetet har utförts vid Linköpings Universitet. 

Motivering

Införande av Lean inom offentlig tjänsteverksamhet har varit föremål för livlig diskussion under de senaste åren och examensarbetets syfte har varit att bedöma huruvida Lean är en passande modell för kommunal äldreomsorg. Författarna har på ett förtjänstfullt sätt problematiserat äldreomsorgen som en heterogen tjänst med höga krav på individanpassning och dragit slutsatsen att ett fullskaligt införande av Lean är problematiskt men att metodiken kan fungera väl inom delar av äldreomsorgen. Examensarbetet håller en hög nivå och bidrar till kunskapsutvecklingen inom området.

Länk till examensarbetet 2016

Olle Jonsonpriset 2015

Årets pris går till Amanda Nilsson Mäkikaltio och Lisa Ronstad för examensarbetet:
"The future of management systems"
Examensarbetet har utförts vid Luleå tekniska universitet.

Juryns motivering:
Många organisationer ser utmaningar i att utveckla verksamhetsledningssystem som inte bara svarar upp mot aktuella standarder, utan också på ett dynamiskt sätt tillgodoser interna behov och förväntningar. I examensarbetet studeras trender inom området samt, via en fallstudie, behov och krav som olika användare ställer på ett effektivt ledningssystem.

Författarna beskriver på ett förtjänstfullt sätt den samlade utvecklingen inom området och ger en rad rekommendationer avseende framtidens ledningssystem.
Examensarbetet är mycket väl utfört och resultaten kan såväl inspirera som vägleda organisationer i arbetet med att höja värdeskapandet och ytterligare effektivisera sina ledningssystem.

Hedersomnämnande
Juryn vill ge ett hedersomnämnande till Andreas Karnstedt och Julia Winter för examensarbetet: 
"Defining and measuring service quality in a manufacturing company".
Examensarbetet har utförts vid Chalmers tekniska högskola.

Juryns motivering
Det allt ökande tjänsteinnehållet i tillverkningsindustrin medför nya utmaningar för hur värdeskapande kan systematiseras och effektiviseras. Examensarbetet belyser på ett insiktsfullt sätt centrala frågor kring tjänstekvalitet, kvalitetsdimensioner och kvalitetsmätningar som är relevanta för tillverkande företag som erbjuder tjänster i en B2B-kontext.

Författarna poängterar bland annat betydelsen av att verkligen förstå aktuella kvalitetsdimensioner och att dessa blir vägledande för utformningen av kommande kvalitetsmätningar.
Examensarbetet håller en hög nivå och bidrar till kunskapsutvecklingen inom området.

"Nya förväntningar, nya möjligheter – framtidens verksamhetsutveckling behövs nu!"Kombinera en god frukost med ett spännande...

Läs mer

IKEA Kvalitet och förbättringar SFK-DG (Svenska Förbundet för Kvalitet – Region Dalarna/Gävleborg) har nöjet att inbjuda företag ...

Läs mer

Tvådagars internrevisionsutbildning där teori och praktik varvas. Genomgång av bl.a. processtänk, ISO 9001:2015, revisionsmetodik...

Läs mer

Tomas Gustavson, konsult, föreläsare och författare, brinner för de agila metodernas fördelar och hjälper företag och människor att ...

Läs mer

Från 1 januari 2018 måste alla FSSC-certifierade företag ha en ”upgrade” audit under året. Kritiska avvikelser införs. Nya krav om ...

Läs mer

FULLBOKAD Tvådagars internrevisionsutbildning där teori och praktik varvas. Genomgång av bl.a. processtänk, ISO 9001:2015,...

Läs mer

Följ med på en spännande dag hos Atlas Copco i Kalmar där vi får en inblick i deras lyckosamma Leanresa. Under förmiddagen får vi...

Läs mer

SFK ställer i år ut med monter på Kvalitetsmässan 14-16 november 2017 i Göteborg.Montern bemannas av både SFK-personal och av...

Läs mer

Svenska Förbundet för Kvalitet Box 5052 Postnr 200 71 Malmö Tel 08-753 97 44 info@sfk.se
© SFK  |  » Om cookies  |  » Sitemap